6 tips for mer robuste medarbeidere på hjemmekontor

6 tips for mer robuste medarbeidere på hjemmekontor

Robusthet er en mental evne vi kan trene opp på lik linje med fysisk form. Mental form er like viktig som fysisk form.

April 26, 2021

Muskel- og skjelettplager er største årsak til legemeldt sykefravær. Med hjemmekontor og mindre aktivitetsmuligheter, er det viktig å ta grep der det er mulig. Daglig fysisk aktivitet er forebyggende og bidrar til bedre helse.

Det er like viktig å ta vare på sin mentale helse. Det er kun én ting du kan kontrollere i livet; deg selv. Utfordringer vil oppstå både privat og på jobb. Ved å være robust vil du bedre håndtere tøffe situasjoner. Robusthet er en mental evne vi kan trene opp, på lik linje med fysisk form. Du kan tilrettelegge noen faktorer for å få bedre balanse i hverdagen.

Noen gode råd:

1. Prioriter søvn. Nok søvn er viktig for at kroppen skal rekke å innhente seg. Det foregår viktige restitusjonsprosesser i løpet av natten.

2. Beveg deg. Unngå langvarig stillesitting.

• Stå eller gå når du snakker i telefonen. Tilrettelegg for hev- og senkpult slik at du kan variere arbeidsstilling. Bruk kontormølle, så kan du gå mens du jobber foran PC-en.

• Gi deg selv en aktivitetspause. Ta knebøy eller gå trapper.

3. Vær bevisst ditt fokus. Du kan trene opp evne til konsentrasjon og tilstedeværelse gjennom mindfulnesstrening.

4. Gi hjernen gode arbeidsbetingelser. Kombinasjonen av søvn/hvile, aktivitet, kosthold og den indre dialogen virker inn på hvordan du har det og din arbeidsevne. Logg av sosiale medier mens du jobber med et prosjekt. Ta deg pauser til å lufte hodet og ha noe sosial kontakt hver dag. Det kan være å ringe eller FaceTime med en venn eller et familiemedlem.

5. Ha utetid. Sett av tid hver dag til å gjøre en uteaktivitet. Da får du bevegelse, frisk luft og D-vitaminer hvis solen titter frem. Kle deg etter forholdene og ring gjerne en venn, hør en podkast eller sett på en mindfulnesslydfil for å koble av.

6. Prioriter kosthold. Drikk nok vann og planlegg sunne måltider. Væsketilførsel er viktig for alle kroppens prosesser. Påfyll av næringsrik mat bidrar til jevnt blodsukker og energi til hjernen og musklene.

Pernille Markussen, Helse- og ernæringsrådgiver Bwell