Nå har vi kampanje på Bwell Pausen – få en gratis prøveperiode her
Å gå gir en positiv effekt på din mentale helse

Å gå gir en positiv effekt på din mentale helse

Det å være fysisk aktiv gir forutsetninger for et langt liv med høy livskvalitet. Å gå er alfa omega for god helse.

January 17, 2022

Å gå regelmessig kan gi redusert risiko for å utvikle høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes. 4/5 nordmenn oppfyller ikke anbefalingene for fysisk aktivitet som ligger på 30 minutter daglig.

Jogging og løping er god trening for kroppen, men det passer ikke for alle. Dersom man har fysiske plager som setter begrensninger for å kunne løpe, vil det å gå være et bedre alternativ.

For mye stillesitting og inaktivitet er en stor risikofaktor for dårlig helse. All bevegelsen du får gjort i løpet av en dag er gunstig for helsen. Skal hjertet få god trening bør du komme litt opp i puls.

Å være i bevegelse har positive effekter på kroppen din. Å gå gir deg bedre forutsetninger for å leve lenger, holde vekten stabil og øke livskvaliteten. Å bevege seg bidrar til at du får økt livsglede og psykisk velvære. Du reduserer risikoen for livsstilssykdommer og risiko for å bli pleietrengende.

- WHO (World Health Organization) og Helsedirektoratet anbefaler minimum 30 minutter fysisk aktivitet daglig, eller 150-300 minutter per uke.

- Minst 10 000 skritt per dag er et alternativt minimumsmål på daglig fysisk aktivitet. Jo mer du beveger deg, jo bedre helsegevinst får du.

Å gå turer utendørs er det beste for da får du både frisk luft og sollys som er viktig for opptak av vitamin D i huden. Men å gå mer i det daglige vil gagne alle. Å gå med lavintensitet er godt for hjerte- og sirkulasjonssystemet. Men å få opp pulsen og ta i litt er godt for puls og hjertets kapasitet for å øke. Om du presser på litt ekstra, og i tillegg kan gå med litt helling, vil dette påvirke hjertet og kroppen positivt.

Det å være fysisk aktivt gir forutsetninger for et langt liv med høy livskvalitet. Å gå aktivt gir god effekt på hjerte, blodtrykk, kolesterolnivå og psyken.

Man bør trene styrke 2-3 ganger i uken minimum, men om man ikke er helt der ennå, vil det å gå og bevege seg daglig være det beste utgangspunktet for å gi kroppen det det trenger av fysisk aktivitet.

Det er også viktig å huske at å trene lett styrke i kun 10-15 minutter, er bedre enn ingenting!

Å gå kan gjøres hvor som helst utendørs. Er du låst til å være inne på et kontor hele dagen på grunn av arbeidssituasjon, vil en kontormølle være et nyttig verktøy for å få beveget deg og gått samtidig som du jobber. Ikke bare øker det blodsirkulasjonen, men det gir det bedre konsentrasjon, hukommelse og øker den kreative tankeprosessen som kan være nyttig når du skal løse oppgaver.

Her er noen råd om hvordan du kan gjøre gåingen din lystbetont og attraktivt:

- Planlegg turer og skriv inn i kalenderen

- Finn en lydbok, podkast eller musikk du skal høre på mens du går

- Ring en venn som du kan prate med når du går

- Sett deg langsiktig mål på en lengre tur du ønsker å gå, en fjelltopp du vil bestige

- Varier med å gå rolig eller intensivt

Kilder og inspirasjon fra artikkel her:

https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2021/04/ga-deg-sunn-og-frisk/

https://www.lhl.no/sunnere-liv/fysisk-aktivitet/ga-tur-for-bedre-helse/

Pernille H. Markussen

Helse- og ernæringsrådgiver i Bwell Norge