Nå har vi kampanje på Bwell Pausen – få en gratis prøveperiode her
Forhindre muskelsmerter med gode vaner

Forhindre muskelsmerter med gode vaner

Ikke la vond rygg og nakke ødelegge hverdagen! Finn ut hva du skal gjøre for å forebygge og hva du skal gjøre for å lindre dine muskelplager.

February 23, 2022

Muskelsmerter og plager som vond rygg og nakke er et kjent problem for mange, og noen plages så mye at det går utover livskvaliteten. Her får du noen gode tips til hvordan du kan forebygge muskelplager, og hva du skal gjøre hvis du plages av denne typen smerter i hverdagen.

Hva er muskelsmerter?


Muskelsmerter kjennetegnes av vonde, såre og stive muskler. Smertene varierer i styrke, og fører ofte til at vi får nedsatt funksjonsevne. Dette kjennetegnes ved at det er vondt og vanskelig å bevege muskelen. Muskelsmerter er ofte plassert i nakken eller ryggen og har en sammenheng med stress og anspenthet.


Årsaker til vonde muskler

De vanligste årsakene til muskelsmerter er stress og spenninger, overbruk eller feil bruk av musklene. Også mindre skader som treningsskader eller skader fra ulykker kan gi oss problemer med denne type smerte.


Vanlige årsaker til muskelsmerter:

  • Stress og spenninger i kroppen
  • For lite fysisk aktivitet
  • Akutte skader
  • Feil bruk av muskler og ledd
  • Overbruk av enkelte muskler og ledd
  • Sykdom
  • Dårlig søvn som følge av for eksempel en dårlig seng
  • Feil sittestilling over lengre perioder


Sitting is the new smoking


Forebygging og lindring av muskelplager

Mye stillesitting i hverdagen fører til at vi ikke får brukt musklene slik som de skal brukes fra naturens side. Dette kan gi oss store plager i blant annet rygg og nakke, og igjen gi oss hodepine og andre plager. 


Den mest effektive løsningen på muskelsmerter vil for de aller fleste være fysisk aktivitet. Dette høres ofte overveldende ut hvis man ikke er vant til å trene, men det trenger ikke gjøres store livsendringer før man merker resultater. Også gode vaner i en hektisk jobbhverdag vil gjøre underverker for din mentale og fysiske helse. 


Å gå gir en positiv effekt på din mentale helse


Forebygging av muskelplager:

  • Fysisk aktivitet
  • Ha et skrivebord som kan heves og stå deler av arbeidsdagen
  • Ergonomisk kontorstol som gir deg en aktiv sittestilling
  • Ta pauser
  • Rett opp ryggen
  • Bruk sekk istedenfor veske
  • Bruk gode sko
  • Yoga


Dersom uhellet er ute og du allerede sliter med vonde muskler, er det også flere ting du kan gjøre.


Dette hjelper mot muskelsmerter:

  • Hvile - ta en pause fra dine vanlige aktiviteter
  • Ising eller komprimering - ofte ved akutte skader for å hindre langtidsplager
  • Fysisk aktivitet - gjerne lav intensitet som for eksempel å gå en tur
  • Massasje - løser opp spente muskler som følge av statiske aktiviteter eller stress


Legg til rette for friske medarbeidere på jobb

Som arbeidsgiver vil det alltid lønne seg å ha friske og motiverte ansatte. Når man har ansatte som er uten fysiske plager, og som trives på arbeidsplassen, øker dette produktivitet og trivsel, samtidig som det minimerer sykefravær


Hvordan lykkes med å skape kultur for friske medarbeidere på jobben


Forhindre muskelsmerter hos ansatte med en aktiv arbeidshverdag


Vi i Bwell hjelper norske bedrifter med å legge til rette for en mer aktiv arbeidshverdag for sine ansatte. Derfor har vi i samarbeid med eksperter utviklet Kontormølla, et gåbånd som gir deg frihet til å gå mens du jobber. 


Ved å legge til rette for at dine ansatte kan bevege seg samtidig som de jobber, vil du ikke bare sørge for friskere ansatte med mindre muskelplager, du vil også få ansatte med mer energi og mindre psykiske plager! Du kan lese mer om vår kontormølle her.


Vil du vite mer om hva Bwell kan gjøre for deg og din bedrift, eller har du noen spørsmål angående våre produkter eller tjenester? Ta kontakt med oss!