Gode tips for effektivitet og trivsel på hjemmekontor

Gode tips for effektivitet og trivsel på hjemmekontor

Det er mange som er satt til å utføre arbeid på hjemmekontor under Corona-pandemien. Dette kan by på en rekke utfordringer. Her er noen gode råd!

January 12, 2021

Det er mange som er satt til å utføre arbeid på hjemmekontor under Corona-pandemien. Dette kan by på en rekke utfordringer. Hvordan kan man optimalisere arbeidseffektivitet og trivsel? Og hvordan holde fokus?

Her er noen gode råd:

- Ha rutiner og planlegg dagen. Stå opp til planlagt tid. Kom deg ut av pysjen. Kle på deg arbeidsantrekk slik at du føler at du er ordentlig kledd for jobb.

- Lag en arbeidsliste. For ikke å bli distrahert av andre oppgaver i hjemmet, er det lurt å lage seg en arbeidsplan og finne måter å strukturere dagen på.

- Beveg deg. «Gå tur» til jobben, kle på deg og spaser en tur før du setter deg ned for å jobbe - akkurat slik som du ville gjort om du skulle gått til jobb. Det er ofte enda mindre bevegelse på hjemmekontoret enn på arbeidsplassen. Bruk en av pausene på dagen til å gå deg en tur.

- Ha en arbeidsstasjon. Har du mulighet for å ha et eget rom som kontor, så gjør det. Sørg for riktig arbeidsstilling, bra belysning, og gjør plassen til en hyggelig sitteplass.

- Bestem en kontortid. Hold deg til faste arbeidstider og legg inn kaffe- og lunsjpause på bestemte tidspunkt. Uten kantinetilbud eller kaffeautomat å gå til, kan du bruke litt energi på å lage en sunn og velsmakende lunsj som et avbrekk i arbeidsdagen.

- Fokuser på resultatene, kryss av på din «to-do list» ettersom du fullfører oppgavene.

- Hold kontakt med dine kolleger. Avtal å ringe eller ha et Zoom-møte i løpet av dagen for en liten oppdatering og litt sosialisering.

- Unngå forstyrrelser: La tv, radio og irrelevante forstyrrelser fra mobilen være avslått.

- Ta hyppig back up, det er ikke alltid like lett å få datahjelp hjemme.

- Husk å ta deg mentale pauser. Det er viktig for hodet med avbrekk fra PC og skjerm. Last gjerne ned en app med mentaltrening som du liker. Det finnes mange gode mentaltrenings-apper å velge mellom.