Nå har vi kampanje på Bwell Pausen – få en gratis prøveperiode her
Hvordan mestre negativt stress fra dine omgivelser?

Hvordan mestre negativt stress fra dine omgivelser?

I en hverdag der vi i økende grad er eksponert for inntrykk, positive som negative, må vi finne måter å ivareta vår helse på.

April 19, 2021

Hjernen vår er programmert for å fange opp emosjonelle inntrykk. Følelser spres via et nettverk av neuroner. Når du ser noen gjespe, aktiveres neuroner, slik at du føler for å gjespe selv. Hjernen din kan fange opp sinnsstemning og atferd hos noen på den andre siden av rommet. Men det er ikke bare smil og gjesp som sprer seg. Vi oppfatter også negativitet, stress og usikkerhet, ifølge Achor og Gielan.

Signalene som trigger stress kan være subtile endringer hos menneskene rundt oss, men de kan ha stor innvirkning. En kollega som utrykker frustrasjon over hjemmekontor- situasjonen, smitter raskt kollegene. Signalene fra en sykepleier som stresser kan fanges opp av pasienten. Det kan være dirkete negativt for pasientens helsetilstand. Nedslående informasjon om Covid19 pandemien sprer seg som røyk inn i sinnsstemningen vår og kan faktisk påvirke immunforsvaret negativt! Uansett styrken på informasjonen vi fanger opp, vil hjernen vår sende ut signaler om å øke nivået av kortisol (stresshormon) når den oppfatter stress og ubehag.

I en hverdag der vi i økende grad er eksponert for inntrykk, positive som negative, må vi finne måter å ivareta vår helse på. Hvis ikke risikerer vi å bli smittet av andres stress.

Her er våre anbefalinger for å mestre negativt stress:

• Begynn hver dag med å tenke på noe du er takknemlig for😊

• Gjør plass for «meg selv tid». En mindful time-out - en pause fra omgivelsene. Du vil raskt oppdage at du har mer å gi til dine omgivelser når du først har tatt vare på deg selv.

• Legg inn en aktivitetsøkt i hverdagen din, enten du sitter på hjemmekontor eller er på jobb. Fysisk aktivitet er en av de beste måtene å forebygge stress på. Hjernen din registrerer en seier og belønner deg med gode hormoner; endorfiner, hver gang du trener.

• Ha gode rutiner for søvn og hvile. En uthvilt hjerne tar bedre avgjørelser!

Lone Lekang, partner i Bwell Norge