Nå har vi kampanje på Bwell Pausen – få en gratis prøveperiode her
Skiftarbeid og spisevaner

Skiftarbeid og spisevaner

Som skiftarbeider kan det være utfordrende å spise jevnt og sunt gjennom døgnet. Med varierende arbeidstid er det viktig med planlegging av nok søvn.

February 24, 2021

Som skiftarbeider kan det være utfordrende å spise jevnt og sunt gjennom døgnet. Med varierende arbeidstider er det viktig med planlegging av nok søvn, hvile og mat- og væskeinntak. Siden vi i Bwell er opptatt av hvile og restitusjon i kombinasjon med kosthold, deler vi her noen gode råd til spisevaner når du jobber skiftarbeid.

Her kommer noen gode kostholdsråd til deg som jobber skift:

- Planlegg uken og måltidene dine. Lag en oversikt over når du skal jobbe slik at du kan planlegge å handle inn og forberede matpakker.

- Hold en jevn måltidsrytme. Det vil si; ikke la det bli for lang tid mellom måltidene dine. Forsøk å flytte minst mulig på hovedmåltidene dine. Forslag til nattarbeidere: middag, mellommåltid og tidlig frokost.

- Spis mat som gir deg jevn energi og som unngår at du får store blodsukkersvingninger. For å være best rustet mot plutselige utrykninger eller hasteoppgaver bør du fokusere kostholdet ditt på mat som gir deg jevn energi og holder deg mett lenge. Unngå typisk junkfood som inneholder mye sukker og fett som gir mange tomme kalorier uten særlig næringsinnhold.

- Ha med matpakke som gjør at du har energi tilgjengelig så snart sulten nærmer seg, og ha gjerne et lite lager med grove knekkebrød, nøtter, frø og kjerner, havregryn eller kornblanding på jobben. Har du kjøleskap tilgjengelig kan du oppbevare porsjonsbeger av yoghurt, skyr og cottage cheese. Dette gjør at du har tilgang på sunn mat og ikke faller for fristelsen av sjokolade eller annen usunn snacks.

- Drikk nok vann. Det er viktig for alle kroppens funksjoner og ytelsesevnen å være godt hydrert. Kjøp deg gjerne en drikkeflaske som du kan ha med deg for alltid ha tilgang til friskt vann.

- Unngå koffein gjennom natten for å få bedre søvnkvalitet på dagen. Koffein blir værende lenge i blodet og kan derfor påvirke søvnkvaliteten negativt om du drikker det i timene før sengetid.

- Har du glemt å lage matpakke? Flere bensinstasjoner og kafeer tilbyr sunnere varianter av «mat på veien». Velg grovt korn, frukt og grønt når du kan!