Nå har vi kampanje på Bwell Pausen – få en gratis prøveperiode her
Søvnproblemer og stress

Søvnproblemer og stress

Hvorfor er søvn så viktig og hvorfor sliter vi ofte med å sovne? Finn ut hvordan du enkelt kan legge til rette for god søvn og forebygge søvnproblemer

October 19, 2022

Søvnproblemer

Søvnproblemer er noe de fleste av oss har opplevd flere ganger i løpet av livet. Selv om dette er en helt vanlig del av det å være menneske, kan vi fort komme inn i en dårlig sirkel der vi sliter med søvn over lengre tid, noe som kan være skadelig for helsen. Så hvordan kan vi legge til rette for at vi får all den søvnen vi trenger?

Hvorfor er søvn viktig?

God og nok søvn er utrolig viktig for at vi skal kunne klare å angripe dagen. Søvnen legger til rette for at vi tenker klart og tolker situasjonene rundt oss riktig, og at vi reagerer raskere på disse situasjonene. Samtidig hjelper søvn oss med å fokusere slik at vi kan løse oppgaver eller problemer på best mulig måte. På samme måte skjer det ting med oss dersom vi ikke får nok søvn. Mange vil kunne føle seg irritable og ufokuserte, men manglende søvn påvirker også helsen vår.

Dette kan søvnmangel føre til:
  • Dårlig humør
  • Dårlig hukommelse
  • Lavere konsentrasjonsevne
  • Lengre reaksjonstid
  • Nedsatt sexlyst
  • Svekket immunforsvar
  • Psykiske plager
  • Fruktbarhetsproblemer
  • Overvekt
  • Diabetes
  • Hjerte- og karsykdommer
  • Økt risiko for andre alvorlige sykdommer

Derfor lider du av søvnmangel

Det er mange ting som påvirker hvordan vi sover og hvor fort vi klarer å sovne. Noen av disse tingene er helt subjektive, da noen av oss rett og slett sliter mer med søvn enn andre. Allikevel er det noen faktorer som ofte går igjen når det er snakk om søvnmangel.

Dette kan gi oss søvnmangel:
  • Psykiske lidelser
  • Høyt eller lavt stoffskifte
  • Hjertesykdom
  • Lungesykdom
  • Kløe
  • Vannlating
  • Smerter
  • Bekymringer 
  • Stress
  • Alderdom
  • Hormoner
  • Snorking
  • Søvnlidelser

Stressmestring i arbeidshverdagen

Eksterne faktorer som kan gi oss søvnmangel:
  • Skiftarbeid
  • Lengre økter med soving på dagen
  • Skjermbruk
  • For mye lys
  • For høy eller for lav temperatur
  • Forstyrrende lyder
  • Sukker
  • Koffein
  • Alkohol

Søvnlidelser

Det finnes også det vi kaller for søvnlidelser eller søvnforstyrrelser. Dette er medisinske lidelser som i mange tilfeller krever diagnostisering og behandling hos lege. Felles for disse lidelsene er at man har lite eller urolig søvn, noe som igjen påvirker kvaliteten på den våkne tiden.

Det finnes seks typer søvnlidelser, der disse igjen har flere underkategorier:
  1. Respirasjonslidelser: Her vil man ha problemer med pust under søvn, for eksempel snorking og søvnapne
  2. Hypersomni: De som lider av dette har et høyere behov for søvn enn det som er normalt og sliter ofte med å holde seg våkne, den mest kjente formen for dette er narkolepsi
  3. Insomni: Personer med insomni plages med søvnløshet, for eksempel ved problemer med innsovning, urolig søvn eller mange oppvåkninger i løpet av natten
  4. Parasomni: Her opplever man uønskede hendelser når man sover, som for eksempel søvngjengeri, marerittlidelser og lignende
  5. Bevegelseslidelser: Dette er bevegelser eller plager som påvirker søvnen eller forekommer når man sover, som for eksempel urolige bein
  6. Døgnrytmelidelser: De med døgnrytmelidelser sliter med å sove eller har økt søvnighet som følge av problemer med den biologiske klokken eller skiftarbeid eller lignende

Les mer om søvnlidelsene hos Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer

Hvordan legge til rette for god søvn?

Dersom du sliter med søvn er det heldigvis flere ting du kan gjøre for å løse problemet. 

Slik får du bedre søvn:
  • Tren regelmessig
  • Spis sunt
  • Drikk nok vann i løpet av dagen
  • Ikke bruk mobil, data eller nettbrett før du skal sove og unngå dette på soverommet
  • Ikke bruk soverommet til noe annet enn soving og sex
  • Gjør noe avslappende før du legger deg, som for eksempel å lese
  • Gjør det mørkt på soverommet, eventuelt bruk sovemaske
  • Hold soveromstemperaturen på mellom 15 og 19 grader
  • Bruk ørepropper dersom du forstyrres av lyder

Legg merke til at dersom du har, eller mistenker at du har, en søvnsykdom må du kontakte helsepersonell.

Stress ned med Bwell Pausen og få bedre søvn

Det er ingen hemmelighet at arbeidslivet ofte byr på store og små utfordringer som gjerne skaper stressreaksjoner i kroppen. Dette stresset er med på å ødelegge søvnen vår og gjør oss mindre rustet til å prestere optimalt både på hjemmebane og på kontoret.

Vi i Bwell vet hvor viktig det er med pauser og har derfor utviklet en unik massasjestol med mental trening. Bwell Pausen gir deg avslappende massasje og en pause fra arbeidet, slik at du får det overskuddet du trenger. I tillegg til massasje får du tilgang til et stort utvalg lydspor med mental trening, perfekt som forberedelse til blant annet store møter og presentasjoner.

Les mer om vår massasjestol med mental trening her

Vi tilbyr også skreddersydde kurs i stressmestring og mindfulness. Alle våre kurs og foredrag skreddersys for nettopp din bedrift.

Vil du vite mer om hva Bwell kan gjøre for deg og din bedrift eller har du noen spørsmål om våre produkter eller tjenester? Ta kontakt med oss!