Søvnproblemer? Slik sover du bedre!

Søvnproblemer? Slik sover du bedre!

Problemer med å sove er blant de vanligste helseplagene i alle aldersgrupper. Vi deler noen råd for økt søvn og hvile i løpet av dagen.

January 26, 2021

Problemer med å sove er blant de vanligste helseplagene i alle aldersgrupper, og øker sjansen for utvikling av andre helseplager. Søvnvansker og søvnmangel, også kjent som «Insomnia», har hatt en økt forekomst de siste 20 årene. Søvn er viktig for god helse, og for lite eller dårlig søvn kan påvirke både humøret, konsentrasjon og ytelsesevne i en negativ retning. Økningen av søvnforstyrrelser er spesielt fremtredende blant kvinner i alderen 45-60 år.

Med årstidenes variasjon i lys og temperatur, kan dette spille inn på søvnrytmen hos den enkelte. Personer som jobber skiftarbeid eller som har en varierende døgnrytme kan være spesielt plaget av søvnproblemer, men også hyppig skjermbruk, stress, psykiske lidelser og støy, er faktorer som kan påvirke søvnrytmen.

Hva kan man gjøre?

Hvilepauser: For å forbedre og få en mer sammenhengende søvn om natten er såkalte «powernaps» eller en «høneblund» på 10-20 minutter i løpet av dagen, meget gunstig for fysisk og mental helse. Det handler om å ha en avkobling i løpet av den hektiske hverdagen, der man roer ned og har fokus på ro og tilstedeværelse i kroppen.

Legg inn aktivitet i løpet av arbeidsdagen. Å strekke ut ryggen, bevege seg og sette i gang blodsirkulasjonen er vesentlig for å få økt oppmerksomhet og bedre ytelsesevne. Å spasere en tur der du kan koble av med en mentaltrenings-app, podcast eller avkoblings-lydfil på øret, vil være et smart tiltak for din helse.

Unngå koffeinholdige drikker som kaffe, energi- og sportsdrikker etter klokken 17.00. Det tar tid for koffeinet å gå ut av kroppen, og den oppkvikkende effekten kan sitte i kroppen i mange timer etter inntak. Nikotin i tobakk har også en oppkvikkende effekt og bør unngås før leggetid.

Hard fysisk aktivitet sent på kvelden kan også virke oppvekkende, samt at man bør unngå å legge seg alt for sulten eller etter å ha spist seg veldig mett. Sørg for å holde soverommet mørkt og kjølig, så har du den beste forutsetningen for en god natts søvn. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag – dersom det lar seg gjøre.

Naturlige hjelpemidler kan være en løsning for å få bukt med problemene fremfor å bruke kjemiske preparater og legemidler som medisinering som kan ha uheldige bivirkninger. Mange kjente naturlige stoffer og ingredienser har en god søvnfremmende effekt.