Nå har vi kampanje på Bwell Pausen – få en gratis prøveperiode her
Stressmestring i arbeidshverdagen

Stressmestring i arbeidshverdagen

Legg til rette for effektiv stressmestring i hverdagen og unngå det vonde stresset med disse enkle tipsene.

February 22, 2022

Stress er noe de fleste av oss kjenner på med jevne mellomrom. Selv om stress kan være både positivt og negativt, er det ofte det negative stresset vi snakker om, og det er alfa omega å ikke la dette vonde stresset ta overhånd i hverdagen. Ved hjelp av noen enkle tips kan du effektivt jobbe med stressmestring i nettopp din hverdag.

Hva er egentlig stress?

Stress kan defineres som en fysisk og følelsesmessig respons på en opplevd utfordring eller fare i omgivelsene. Stresset får oss til å mobilisere energi og krefter, og forbereder oss på å møte utfordringer i arbeidshverdagen og på hjemmebane. 

Stresshormoner som frigjøres i kroppen hjelper oss med å tenke, og handle effektivt. Den moderne oppfattelsen av stress hos folk flest, oppstår når krav, tidspress og usikkerhet i hverdagen skaper en kronisk tilstand der kroppen ikke senker spenningsnivået og vi føler oss stresset hele tiden. 

Det finnes mange forskjellige symptomer på stress. Felles for de alle er at det er et tegn fra kroppen om at vi burde roe ned.

Tegn på utbrenthet og stress:

  • Høy puls
  • Rastløshet
  • Tretthet
  • Dårlig hukommelse
  • Følelse av å bli overveldet av de minste ting
  • Dårlig humør
  • Fysiske problemer som forkjølelse og mageproblemer
  • Endringer i spisemønster
  • Vi gruer oss til å gå på jobb
  • Trøbbel med søvn
  • Irritasjon


Hvorfor blir vi stresset og utbrent?

Vi håndterer stress på forskjellige måter. Noen mestrer stress veldig godt, uten å tenke over at de gjør det, mens andre må gå aktivt inn for å balansere stress og hvile. 


Faktorer som fører til stress:

  • Lite eller dårlig søvn
  • Dårlig og lite variert kosthold
  • For lite væskeinntak
  • For lange arbeidsdager
  • For mye å gjøre på jobb over lengre tid
  • Press fra ledere
  • Motstridende krav i jobbhverdagen
  • Problemer i privatlivet 
  • Vi venter for lenge med å gjøre noe med stresset vi føler på


Når en eller flere av disse tingene vedvarer over lengre tid, vil kropp og hode ha vanskelig for å finne tilbake til den normale hviletilstanden som gjenoppretter balansen i kroppen og vi vil føle oss stresset.


En kronisk tilstand av stress blir fort til et hinder, istedenfor en måte å effektivisere kropp og hode. Kronisk stress kan gjøre oss utbrent og vi kan få psykiske og fysiske plager som hindrer oss i hverdagen. Dette kalles også “å gå på veggen” og kan føre til et både angst, depresjon og sykefravær.


Hvordan mestre stress?

Det er mange tilnærminger til stressmestring, og det er litt individuelt hva som kommer til å funke best for akkurat deg. Allikevel er det noen ting vi alltid anbefaler som stressmestringsmetode.


Mer stress under pandemien - hva kan vi gjøre?


Dette hjelper mot stress:

  • Få god og nok søvn, sørg for å ha et mørkt og kjølig soverom
  • Reduser skjermtid
  • Trening og fysisk aktivitet
  • Meditasjon
  • Bruk tid ute i naturen
  • Snakk med noen om stresset du opplever
  • Reduser inntaket av koffein og nikotin
  • Sørg for å drikke nok vann
  • Oppretthold et sunt og variert kosthold
  • Tilbring tid med venner og familie
  • Ikke ha for høye krav til deg selv
  • Lær deg å kjenne kroppens tegn på stress


Hvordan mestre negativt stress fra dine omgivelser?


Legg til rette for stressmestring på arbeidsplassen

Som arbeidsgiver anbefaler vi deg å legge til rette for stressmestring på arbeidsplassen.  Sørg for at kontoret er et godt sted å være og at dine ansatte kan komme til deg dersom de trenger noen å snakke med.


Stressmestring på jobb med massasjestol fra bwell

Legg til rette for stressmestring på arbeidsplassen med massasje og mental trening


Vi i Bwell brenner for god arbeidshelse og langtidsfriske ansatte. Derfor har vi utviklet Bwell Pausen. Pausen er en nøye utarbeidet massasjestol designet for å gi norske arbeidstakere en pause i arbeidshverdagen med avslappende massasje. I tillegg til massasje får du tilgang til et stort utvalg lydspor med mental trening, perfekt som forberedelse til blant annet store møter og presentasjoner.Du kan lese mer om vår massasjestol med mental trening her. 


Stressmestring med mental trening som metode


Vi tilbyr også skreddersydde kurs i stressmestring og mindfulness. Alle våre kurs og foredrag skreddersys for nettopp din bedrift.


Vil du vite mer om hva Bwell kan gjøre for deg og din bedrift eller har du noen spørsmål om våre produkter eller tjenester? Ta kontakt med oss!